Tuesday, April 30, 2013

Tinggikan Martabatmu Duhai Serikandi Islam



Saat tiada LELAKI yang hadir memetikmu
janganlah engkau sekali2 MERENDAHKAN DIRIMU
Menggugurkan diri menyembah tanah..
Sedangkan engkau sebenarnya telah ALLAH jadikan begitu tinggi MARTABATMU..

Tulang rusuk ADAM yang hilang,
biarlah dia yang MENCARINYA sendiri.
Hawa pula, tunggulah dan BERSABARLAH,
tak perlulah kamu yang mencari Adam.
Kerana kamu TETAP tulang rusuknya yang hilang,
dia akan DATANG MENCARIMU dan MENGAMBILMU suatu hari nanti.

Apa yang boleh kamu usahakan Hawa ialah berdoa agar Adam yang datang itu adalah Adam yang beragama, beramal dengan agamanya dan punya akhlak yang baik.
Dengan kata lain dapat membimbing kamu ke jalan yang lurus untuk ke syurga...

•.• Jika ALLAH Tidak Menulis JODOH Kita Bersama dia..
Kita Tetap Tidak Akan Bersama Dengannya •.

Saturday, November 26, 2011

Marah versus Maaf

walau hatimu disakiti 
walau dirimu dicaci 
walau dirimu dikhianati 

belajar lah untuk bersabar
belajarlah utk memaafkan..
memaafkan itu lebih baik dari memendam
memendam yg akhirnya membawa pada dendam.

jika marah tahanlah
jika geram redakanlah
jika sakit maka bersabarlah..
insyaallah ganjaran sgt besar dariNya
& sesungguhnya 
Dia cinta akan makhlukNya yg penuh rasa sabar..

sentiasalah tersenyum..
insyaAllah engkau kan rasa betapa manisnya sebuah KEMAAFAN




moral of the story: elak marah,kekal sabar,belajar memaafkan & maniskan diri dgn SENYUM ! =))


Sunday, November 20, 2011

Doa dari hati , bukan sekadar di bibir




Abu Hurairah : " Berdoalah kepada Allah dengan keyakinan penuh bahawa doa itu akan dikabulkan ! dan sesungguhnya Allah tidak mengkabulkan doa daripada hati yang lalai & berpaling "
(Hadis Riwayat At-Tirmizi)

Allah tidak memandang doa yang datang dari hati yang alpa.. 
Salah satu kealpaan hati yang terjadi ialah
 apabila doa diungkapkan tanpa mengetahui maknanya.. 
oleh itu, 
berdoalah dari hati , 
& bukan hanya sekadar di bibir..



Monday, November 7, 2011

Ayuh amalkan zikir yg diajar oleh Rasulullah S.A.W =))

assalamualaikum...

alhamdulillah baru je selesai nengok drama di TV3.. Panggilan Baitullah.. drama yg memberi byk keinsafan buatku..

dalam drama tu ada kedengaran sayup2 suara Munif Hijjaz mendayu-dayukan doa taubat as song effect drama tersebut.. sebak hati..


Maksudnya:

Aku memohon ampun Ya Allah, Maha Penerima Taubat,
Aku memohon ampun Ya Allah daripada segala dosa,

Tambahkan kepadaku ilmu yang berguna,
Berikanlah aku amalan yang dimakbulkan,
Kurniakan kepadaku rezeki yg meluas,
Terimalah taubat kami dgn taubat nasuha…

doaku, aku ingin mati dalam keadaan yang baik,husnulkhotimah ,kalau boleh dalam keadaan bersujud kepadaNya.. Amin..



Wednesday, October 26, 2011

5 FAKTA UNTUK ANDA PERCAYA ATAU TIDAK


tgok je gambar ni dah cukup buat perut berbunyi2...tapi???

1. Jika anda makan SATAY, jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! 
Apa bendanya karsinogen tu? (Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah). Timun pula adalah anti-karsinogen.

2. Jangan makan UDANG selepas mengambil PIL VITAMIN C ! Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. Barah akibat penggunaan bahan dalam SHAMPOO. Balik rumah dan pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; VO5, Palmolive, Paul Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal. 



Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak".Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan busa.

4. Kepada penggemar makanan jenis MEE SEGERA (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya. Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doctor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). 


Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai 'makan untuk mendapat barah'.

5. BAWANG GORENG SEGERA, Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. 
Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.


Friday, October 14, 2011

(✿◠‿◠)




~✿..Maka jika nantinya kita TIADA JODOH, mungkin saya tidak cukup baik untukmu..pasti ada WANITA lain yang LEBIH BAIK untukmu..
dan YAKINLAH, jika memang diriku adalah pasangan dari tulang rusukmu, maka tanpa kamu minta untuk tidak BERKENALAN dengan orang lainpun, saya akan TETAP menjadi pendampingmu..
kerana saya yakin TULANG RUSUK tidak akan 
BERTUKAR..

(✿◠‿◠)